Categories
nieuws

Demontage brom- en snorfietsen voortaan via de brommerhandel

Demontage brom- en snorfietsen voortaan via de brommerhandel

 

Vanaf 1 juli 2016 kunnen snorfiets-, brommer- en scootereigenaren hun afgedankte vervoermiddel inleveren bij de bromfietswinkel. De bromfietshandel gaat snorfietsen, brommers en scooters inzamelen om ze vervolgens door een erkend demontagebedrijf te laten demonteren. Milieubewust en verantwoord demonteren van afgedankte brommers en scooters komt hierdoor een stap dichterbij. Op dit moment komen niet alle afgedankte exemplaren bij een demontagebedrijf terecht omdat in Nederland maar weinig demontagebedrijven zijn die snorfietsen, brommers en scooters kunnen demonteren.

Wet gewijzigd
Overheid en branche hebben afgesproken zoveel mogelijk brommers en scooters door erkende demontagebedrijven te laten demonteren. Daarom is de wet gewijzigd en kunnen vanaf 1 juli aanstaande ook voertuigbedrijven met een erkenning bedrijfsvoorraad van de RDW snorfietsen, brommers en scooters afgedankte exemplaren innemen en de oude eigenaar vrijwaren. De handel moet er dan wel voor zorgen dat een RDW-erkend demontagebedrijf de afgedankte bromfiets binnen vier weken demonteert. Dit kan voor aangesloten bedrijven via de ophaaldienst van stichting SRN (Scooter Recycling Nederland). Handelaren en demontagebedrijven kunnen ook zelf voor het transport zorgen. Met deze wijziging verwachten overheid en bedrijfsleven het hergebruik van onderdelen en het verantwoord verwerken van afgedankte snorfietsen, brommers en scooters te bevorderen.

Aantallen
Jaarlijks worden 25.000 snorfietsen, brommers en scooters afgedankt. In Nederland zijn circa 580 RDW-erkende demontagebedrijven. Van minstens 40 bedrijven is bekend dat zij afgedankte bromfietsen verwerken. Zo’n 1000 brommerhandelaren hebben een RDW-erkenning ‘bedrijfsvoorraad’.

RDW
De RDW, uitvoeringsorganisatie van de Nederlandse overheid, registreert gegevens van voertuigen, hun eigenaren/houders en de afgegeven documenten zoals kenteken- en rijbewijzen. Het verstrekken van informatie over deze zaken aan bijvoorbeeld politie, Belastingdienst en gemeenten behoort ook tot de taken. Daarnaast bewaakt de RDW de veiligheids- en milieuaspecten van het Nederlandse voertuigpark en schept hij voorwaarden ter voorkoming en bestrijding van fraude en criminaliteit. Vanuit deze achtergrond adviseert de RDW belanghebbenden, voert hij overleg in EG- en ECE-verband en speelt hij een centrale rol in de internationale informatie-uitwisseling. Alle werkzaamheden vinden plaats in het algemeen belang van de voertuigbezitters.

Categories
nieuws

Verwarring over snelle elektrische fiets op rijbaan

Verwarring over snelle elektrische fiets op rijbaan

 

De snelle elektrische fiets, ook wel speed-pedelec genoemd, zorgt sinds 1 januari voor verwarring op de weg. De fietsen met hulpmotortje zijn gelijkgesteld aan de bromfiets, en moeten op veel plaatsen de rijbaan voor auto’s gebruiken. Volgens fietster Belle Prinssen uit Almere zorgt dat voor veel onbegrip, zelfs bij de politie.

Ze neemt de proef op de som en fietst op een ligfiets-pedelec van Almere Buiten naar Almere Stad. Om daar te komen, moet ze de Veluwedreef en Cinemadreef nemen, tweebaanswegen waar een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur geldt. Onderweg krijgt Prinssen te maken met boze automobilisten en uiteindelijk halen agenten de ligfiets van de weg. Ze kennen de nieuwe regels nog niet.

Toeteren
“De agenten vinden het maar niks en zouden liever zien dat we onze weg vervolgen via het fietspad”, vertelt Prinssen. “Dat zijn wij met hen eens, waarschijnlijk net als de automobilisten die ons onderweg waarschuwden door te toeteren.”

Snelle fiets en bromfiets gelijk
De fietsen met hulpmotortje kunnen een topsnelheid halen van 45 kilometer per uur. Omdat ze een stuk sneller zijn dan snorfietsen en gewone fietsers kan dit tot gevaarlijke situaties leiden op het fietspad. De snelle fietsen moeten nu sinds begin dit jaar een geel verzekeringsplaatje hebben en de bestuurder moet een helm dragen. De snelle fiets is daarmee gelijkgesteld aan een bromfiets.

Snel ingrijpen
Prinssen hoopt dat minister Schultz van Verkeer en Waterstaat ingrijpt, en anders de gemeente Almere. “Dat kan door zo snel mogelijk van fietspaden een bromfietspad te maken waar de snelle fiets dus ook mag rijden.”

Te beperkte groep
De gemeente Almere laat desgevraagd weten geen reden te zien om meer bromfietspaden te maken. “Wij vinden het niet zinvol om aparte fietsnetwerken aan te leggen voor een zeer beperkte groep”, aldus gemeentewoordvoerder Nicole Klockenbrink. “We schatten dat er in Almere hooguit tientallen van die fietsen rijden.”

De situatie in Almere is anders dan andere plaatsten in Nederland, omdat fietspaden bijna overal gescheiden zijn van andere wegen.

“Fietsen op rijbaan is gevaarlijk”
De Fietsersbond in Almere kent meerdere gebruikers van de snelle pedelec. De afdeling in Almere vindt het onverstandig om met een lage snelheid over de dreven te fietsen, zegt Mario Kramer. “Het is vaak voor de fietser onmogelijk om de 45 kilometer per uur te halen. Dat kan alleen een getrainde wielrenner. Als je dus met 30 kilometer per uur over een dreef rijdt en linksaf wil slaan, is dat gevaarlijk.” Hij adviseert pedelec-gebruikers dan ook om in dat soort gevallen altijd het bromfietspad te nemen.

Helm is nog niet te krijgen
De ANWB sluit zich hierbij aan. “Het grote snelheidsverschil is gevaarlijk”, zegt Ad Vonk van de ANWB. “Daarom rijden bromfietsen ook op de rijbaan. De verwachting is wel dat het veiliger wordt als de pedelec op de rijbaan komt, maar dan moet zo’n fietser wel doorrijden.” Volgens de ANWB hebben gaat het om een overgangsperiode en moet iedereen aan de nieuwe situatie wennen. Zo is niet alles klaar voor de nieuwe wetgeving. “De speciale pedelec-helm bestaat nog niet”, zegt Vonk. “Die is pas vanaf volgende maand te koop in Nederland.”

Categories
aanbiedingen

Piaggio zip kappensets

Nu voor maar € 129,95

Categories
aanbiedingen

Laser uitlaten

Nu met fikse korting laser uitlaten te koop!